Oujda - Reisverslag uit Oujda, Marokko van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu Oujda - Reisverslag uit Oujda, Marokko van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

Oujda

Blijf op de hoogte en volg EDAR

15 Oktober 2017 | Marokko, Oujda

Oujda

Op zaterdag 7 oktober rijden we van Luxemburg naar Balaruc Le Vieux, een paar kilometer van Sète verwijderd. We brengen onze tijd door met een verkenning van de omgeving en spenderen een groot deel van deze tijd in Sète. Daar liggen de herinneringen van februari 2016, eerste etape en aanvang van ons avontuur.
Aangezien we nu doorwinterde reizigers zijn, doen we op maandag voormiddag de boodschappen om mee te nemen op de boot. Eten en drinken voor drie dagen zodanig dat we maar één keer naar het restaurant van het schip hoeven te gaan.

Dan volgt het lange wachten voor het inschepen en het vertek. We zijn ondertussen wel gewend aan alle gebeurtenissen voordat je in je cabine bent, maar de boot die (op tijd) in beweging komt en langzaam wegvaart dat blijft toch een heel speciaal moment.
Het programma aan boord is als volgt: dag 1 inschepen en, afhankelijk van het uur van vertrek, een beetje rondhangen, het schip verkennen, naar het land kijken dat zich verwijderd en..slapen.
De volgende dag kun je je paspoort laten controleren, afstempelen en de douanepapieren voor de wagen in orde brengen. Dat zijn twee verschillende ambtenaren, zittend aan een tafeltje in twee verschillende ruimtes. Duur van het gebeuren: reken maar een hele voormiddag als je op tijd bent.
De paspoorten gaat snel, we waren er snel bij. Daarna, de wagen. Hier hoort de gebruikelijke herrie bij. Slimmerikken die de rij van 70 tot 100 mensen voorbij willen en komen aanzetten met hun “mindervaliden-kaart” (deze keer zelfs eentje van wie de echtgenote eigenlijk minder valide was, maar niet in de rij stond). Of een of andere smoes.
Gelukkig worden ze telkens door de waakzame ambtenaar en onder het luide protest van de andere wachtenden, teruggestuurd. Om dan nog eens een tweede of derde poging te wagen. Allemaal heel interessant om te bestuderen. Telkens weer hetzelfde.
Dit alles om daarna rond te hangen en te ijsberen op het schip. Het is geen cruise, geen activiteiten voorzien dus. Voor ons geen probleem. Wij genieten van de rust, geen internet, lezen, rondwandelen, de zee bekijken soms een paar gesprekken met mede reizigers.

De aankomst in Nador verloopt vlot, behalve een stresserend moment waar Eddy de wagen niet direct vindt, tussen alle hoog opgestapelde bestelwagens. Daar horen we bij omdat we een dakkoffer hebben. Categorie 2 heet dat. Hoger dan 1,90m.
Daarna vlot door de douane, geen wachttijd (als bij wonder), zelfs de dakkoffer niet moeten openen.
Om 15.30u, plaatselijke tijd zijn we “thuis”. Het gebruikelijke binnengewaaide woestijnzand wacht ons op. Kuisen, poetsen, uitladen. Daarna koffie en koekjes bij Sabah en Kader, ja, buren. Daarna nog naar de stad, simkaart laden en slapen.
De dag erna moeten we terug naar de stad, belastingen voor het huis betalen. Daarna eten bij Naima en Ahmed, heu, buren. Dat was donderdag, we werden uitgenodigd omdat ze zo blij zijn dat we terug zijn. Ook voor de volgende dag worden we bij hen uitgenodigd, want dan is het couscous-dag.
Vrijdag had Eddy zijn eerste boete (eerste van deze periode). Niet volledig gestopt bij een stopteken. Meestal, want boetes gaan vlot hier, komt Eddy eronderuit met een beetje blabla en sorry’s en een beetje Arabisch…deze keer niet. 40 euro, PV ingevuld een beetje gepraat met de politieagent die dan op het laatst zegt: “Welkom in Marokko meneer”…zowel Eddy als de agent vonden dit redelijk grappig, maar, beleefdheid voor allles hé.
Gisteren nergens uitgenodigd en vandaag bij Fatna en Abdoullah, overburen. Het eten is hier zoals gewoonlijk té veel. Vlees met pruimen, salade met rijst, maïs, rozijen etc.., couscous met noten en rozijnen, een overdosis fruit. Allemaal wel heel lekker.

Ondertussen hebben we alle meegebrachte kleren en speelgoed die de mensen in België en Nederland meegaven, uitgeladen, gesorteerd en vandaag wordt een deel terug ingeladen.
Het deel dat naar het (ons) dorp moet.
We beseffen stilaan dat we ondertussen een mini hulporganisatie zijn geworden, da’s leuk.
Misschien moeten we ooit ook zo’n grote bestelwagen aanschaffen, dan zal het geen probleem meer zijn om hem terug te vinden op het schip.

Morgen vertrekken we naar Aït Atmane, het dorp, waar onze vrienden zijn, de olijfbomen, de bergen en waar eigenlijk ons hart ligt.

• 15 Oktober 2017 - 23:44

Ada:

Het was dus weer een enerverende reis, je auto kwijt zijn is niet leuk maar stelen kunnen ze hem niet, hoogstens overboord kiepen maar dat kost ze hun gezondheid dus dat doen ze heus niet.
    Een idee misschien een vlaggetje op het dak die iets hoger is dan de andere auto's ha ha.
    Maar dan wel een neutraal vlaggetje hoor, maar goed een hele goede reis morgen geniet er van en probeer nieuwe dingen te ontdekken tijdens de reis wat jullie nog niet eerder opgemerkt hebben, dat is een bijbels principe steeds weer nieuwe dingen ontdekken die je al vele keren gelezen hebt gezien hebt maar opeens zie je iets waar je steeds over heen gelezen hebt.
    Dus let op misschien vinden jullie wel een paar mooie bloemen die je kan drogen voor mij, gaat prima ln een oud boek of tijdschrift, bloem er tussen en iets zwaars er boven op zetten,
    Nou dat is toch een mooie uitdaging tijdens jullie reis of niet? Een hele fijne reis gewenst.

• 16 Oktober 2017 - 20:18

Chris:

Eddy en Arjenne
    dat is een pak kilometers. Nemen jullie het binnenland , kortste maar waarschijnlijk moeilijkste. Langs Errachidia dus?
    Of zo in een bocht naar links en stuk kust? In alle geval een serieuze rit. Als daar echt jullie hart ligt moet je er inderdaad werk van maken om eventueel te verkassen. Wachten heeft geen enkele zin, buiten alleen maar dat moment uitstellen en maar overpeinzen en overpeinzen tot je een punthoofd hebt.
    Ik kijk alvast eens op google maps wat moois jullie allemaal gaan zien daar. Tja voor't moment moet het maar zo hé nog wat jaartjes.
    Ik zal benieuwd zijn naar jullie mooie foto's hoor. T'is wat meereizen. De temperaturen die kloppen alvast.
    T'is hier 24 graden en meer. Zaaalig.
    Prettige reis , safar sajed
    Chris

• 16 Oktober 2017 - 20:42

Willy & Sue:

Glad you made it safely and had such an exciting time on the boat!!! Enjoy your time and don't forget us back here in Limburg Belgium!!! It was 26 degrees today!! Fantastic!! I'll be calling sometime soon! Love yous!! And yes Eddy, I did read the email for Willy....it wasn't yet the end of the month, so thought it was safe!!!!!!!! lol

Verslag uit: Marokko, Oujda

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.