Het gaat goed vooruit - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu Het gaat goed vooruit - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

Het gaat goed vooruit

Door: Eddy & Arjenne

Blijf op de hoogte en volg EDAR

16 Augustus 2016 | Bulgarije, Dzhulyunitsa

De tuin wordt groener en groener, helaas niet van het gras, maar van het onkruid dat weer opkomt. Hier en daar zien we ook wel wat gras opkomen, maar het regent al twee maanden niet dus het gras laat het afweten. Op plaatsen waar geen gras groeit, sproeien we “round-up”, op de andere plaatsen proberen we handmatig het onkruid weg te halen.

Niet op 13 of 14 juli maar op de 20e zijn eindelijk de werken begonnen. Stilletjes aan komt alles op gang en zien we bad- en slaapkamers vorm krijgen.
Met de aannemer gaan we regelmatig naar Mr Bricolage om allerlei aankopen te doen, tegels voor de badkamer, kranen en douche, verf voor de slaapkamer, laminaat….
De vrachtwagen van de plaatselijke soort “Gamma-tje”… een dorp verder, stopt regelmatig aan de deur om voor elke nieuwe plaats die wordt afgewerkt, gyprocplaten, isolatiemateriaal, schroeven etc. af te leveren.

Bijna dagelijks komt onze buurvrouw Yana eens piepen. Vraagt dan wat we aan het doen zijn, drinkt ondertussen een kopje koffie en praat de oren van ons hoofd. Beetje bij beetje beginnen we te begrijpen wat zij bedoelt. Vooral wanneer zij de dingen fluisterend zegt, weten we dat ze aan het roddelen is. Haha, de mensen zijn overal hetzelfde.

Nog steeds ontvangen we van onze buren allerlei groenten en fruit. De mensen geven, terwijl ze eigenlijk zelf niet veel hebben. Michael en Lies (de zoon van Arjenne en zijn vriendin), ervaren dit aan de levende lijve wanneer zij een paar dagen bij ons op bezoek zijn. Boris en Helena, de overburen heten hen welkom met bloemen en massa’s witte en blauwe druiven. Een andere buurman brengt een hele zak tomaten, paprika’s, komkommers, eieren etc. Yana, onze buurvrouw brengt zelf gebreide sokken voor de winter, een soort slofjes. Ze knuffelt hen alsof ze haar eigen kleinkinderen zijn.

Terwijl de werkmannen doorgaan, vertrekken wij met Michael en Lies een dagje naar Emen, niet ver Veliko Tarnovo, in de Canyon op zoek naar een waterval. De foto’s op het internet beloven heel wat. Vooral de bruggetjes waar je overheen kunt lopen van de ene kant van de Canyon naar de andere. Waarschijnlijk zijn deze foto’s genomen in een tijd dat het communisme hier nog regeerde, want de bruggetjes zijn helemaal vervallen, je kunt er zelfs niet meer geraken (behalve Lies en Eddy natuurlijk als we hen lieten doen, haha). Ook de waterval hebben we slechts van heel hoog en met moeite gezien. Gelukkig was het verder een erg mooie plaats om te wandelen en de moeite waard om eens naar toe te gaan. Achteraf hebben we aan de voet van de Canyon in de rivier, ons kunnen verfrissen.

Ook in ons eigen dorp bevindt zich een rivier. De Yantra. Deze mondt uit in de Donau ,5 kilometer verder. Heerlijk stromend water, dus redelijk schoon.
Hoewel stromend water ook zo zijn nadelen heeft als je bijvoorbeeld wilt frisbeeën. Helaas zijn er niet zoveel gezellige plaatsjes om te zitten, maar we vinden een klein stukje “eiland” en palmen dat twee middagen in. Verder bakken we eigengemaakte pizza’s in onze klei-oven, heerlijk en leuk om te doen.

Helena, de overbuurvrouw heeft een fruitcoctail gemaakt en pannenkoeken met jam, heerlijk, was het niet dat de mieren er eerder waren dan wij. Uit beleefdheid eten we een beetje en de rest mag mee naar huis.

De tijd gaat veel te snel en dat maakt dat we weer afscheid moeten nemen. Omdat zij in Boekarest, Roemenië zijn geland, brengen wij hen daar weer terug. Aangezien hun vlucht om 6 uur ’s morgens is, logeren we in een B&B (eigenlijk enkel B want ontbijt kregen we niet, was te vroeg….). Om 4 uur checken zij in op de luchthaven en zwaaien wij hen uit. Verdrietig om het vertrek, maar blij met de leuke tijd die we samen hadden.

Michael en Lies komen iets te vroeg waardoor zij nog genoegen moeten nemen onze oude douche en slaapkamer. Kort na hun vertrek, kunnen wij douchen in onze nieuwe badkamers en is één van de slaapkamers zo goed als af.

We zetten bij dit verslag weer wat foto's maar als je er meer wilt zien ga je best naar onze blog: https://eddyandarjenne.wordpress.com/
Kijk bij Archief en daar vind je al onze verslagen terug.

• 16 Augustus 2016 - 20:07

Willy & Sue:

wow........looking great!! sure wish we could come visit you this year too.....next year for sure......if you still are going back!!!!!!!!!!!!!!!!!! Having great weather here at the chalet.....wonderful!! coolish in the evenings, so we can use our out door fire thingie!!!! so cozy

when do you plan to come back? You're welcome to stay at our house when ever you want to. We'll probably be at the chalet!!!!!!! (weeds need to be pulled again!!!!!!!!!!) :))

love yous.....big hugs

btw.....Eddy to look soooooooo different!!!!!!!!!!!!

• 16 Augustus 2016 - 21:04

DANNY :

Hallo ,ja dat begint allemaal mooi te worden nog effe en het is een nieuwe woning . Ja fijn dat jullie zo een leuke buren hebben die ook zo goed voor jullie zorgen ,ja hier in belgie gaat het er allemaal anders aan toe . Iedereen wil de grootste auto ,de d grootste tuin enz ,maar mekaar helpen dat is iets anders ,hoe minder je hebt hoe meer je geeft , alleé tot de volgende ,grtjes Danny :)

• 16 Augustus 2016 - 21:26

Elise:

Hier is de "countdown" begonnen!! :)

• 17 Augustus 2016 - 09:55

Hilde:

Hallo,
    Amai de werken vorderen...voordat jullie het beseffen dient een volgend projectje zich aan.

Verslag uit: Bulgarije, Dzhulyunitsa

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.