Weer die auto - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu Weer die auto - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

Weer die auto

Door: Eddy & Arjenne

Blijf op de hoogte en volg EDAR

07 Augustus 2016 | Bulgarije, Dzhulyunitsa

Hier volgt een redelijk ingewikkeld verhaal over de hulp die we ontvingen bij een serieus probleem.
Op zondag 31 juli vertrekken we naar Bucharest (Roemenië) om Michaël (zoon van Arjenne) en Lies op te halen aan de luchthaven. Alles verloopt goed tot we hier terug aankomen. Terwijl Eddy de auto op de oprit zet, voelt hij dat er iets niet klopt met de versnellingen. Redelijk moe schenkt hij er verder geen aan-dacht aan.

Op maandagmorgen probeert hij de auto van de oprit naar buiten te rijden, maar de versnellingen blokkeren. Bij toeval geraakt hij toch buiten maar verder is er geen beweging meer in de versnellingsbak te krijgen. Een totaalbeeld van de ramp neemt stilaan vorm in zijn denken. Garagist vinden, maar auto herstellen op enkele dagen tijd is onbegonnen werk. We kennen hier niks en maar weinig mensen uit het dorp kunnen ons hierbij helpen.
“Hoe moeten die twee terug naar de luchthaven” is de voornaamste vraag. Trein, bus, tram nemen is hier heel moeilijk en als je dan ook nog eens de grens over moet…. een heel groot puzzelwerk en tijdverlies.
Tweede opdoffer: als het om de koppeling gaat, wordt dit een hele grote streep door de rekening i.v.m. de werken in uitvoering.

Ok, …..een idee, we huren een wagen voor enkele dagen. Reparatie zien we later.
We zitten echter in volle seizoen en de vier of vijf firma’s die we contacteren, hebben geen auto’s ter beschikking. Oei, oei, oei.
Eddy vraagt Ilyan, de zoon van Todor (de ondernemer, de baas) of zij geen firma kennen die wagens verhuurt.
En dan, dan begint het spel te rollen. Todor zoekt en vindt een dealer en laat tus-sendoor ook weten dat Eddy “breaks his nerves”. Normaal gezien is er geen auto beschikbaar, maar omdat hij goed bevriend is met de baas van de firma, wordt hier toch een beetje knip en plakwerk gemaakt met de reservaties. Als Eddy ze-ker is dat de auto op vrijdagmorgen terugkomt, kan het lukken. Normaal gezien laat deze dealer ook niet toe dat zijn klanten de grens oversteken, maar Eddy, omdat hij vriend is van Todor en Todor vriend van de baas, mag dat WEL.
EN, wanner je een wagen huurt en je wil ermee over de grens, vraagt elke dealer een supplement van 60-90€. Hier niet. Enkel “let op en doe geen domme dingen”.

Dus, dinsdagavond rijdt Eddy met de werkers mee naar Ruse. Bij de dealer wacht Todor op hem en doet de onderhandelingen. Eddy komt thuis met een leuke Opel Astra 2011. Die gebruiken we dan om een dagje naar Emen Canyon (volgend verslag) te gaan en op donderdagavond naar Bucharest te vertrekken. We slapen ter plaatse en om 3.30u brengen we Michael en Lies naar de luchthaven en rij-den, zoals beloofd op vrijdagmorgen, terug naar Ruse. Rond 7.30u zijn we terug bij de dealer, Todor is er om te zien of Eddy de waarborg wel terugkrijgt en de werkers zijn er om ons terug mee te nemen naar huis.
Fantastisch en fantastisch goed verlopen. Blij dat we weer van de wagen af zijn want, tja, rondrijden in Bucharest met een leuke wagen die niet van jou is, is toch niet geruststellend.

Ondertussen krijgt Eddy, na een beetje prutsen en klungelen, weer beweging in de versnellingen van onze Kia. Vandaag (nog steeds vrijdag) maakt Todor, die vroeger mekanieker was, een ritje in de auto, samen met Eddy. Conclusie; “Rijd er maar mee!!”.
Volgende week maakt Todor een afspraak met zijn eigen garagist (in plaats van Kia) en dan wordt de wagen eens goed onderzocht.
Het zou heel goed kunnen dat die streep door de rekening niet zo’n dikke streep wordt.

• 07 Augustus 2016 - 19:42

Frank En Linda:

Ik hoop dat alles goed komt met de auto,maar voor alles is er een oplossing.

Groetjes
    Frank en Linda

• 07 Augustus 2016 - 20:14

DANNY :

Ja inderdaad dat zijn dingen die kunnen gebeuren en als ze in een ver land gebeuren is dit natuurlijk een groot probleem ,maar precies allemaal noch niet zo erg ,zal wel allemaal in orde komen ,ik wist niet dat jullie met een Kia rijden ,ik heb vroeger geweten met een Mercedes maar dat is natuurlijk weeral een tijdje geleden :)
    Beste groetjes nog en tot de volgende EDAR :)

• 08 Augustus 2016 - 00:54

Ilona:

Eddy, Eddy toch dat moet jou natuurlijk weer overkomen haha.
    Geweldig die hulp van Todor en anderen, dat zie je in dit landje niet veel meer..jammer niet genoeg.
    Wij duimen dat het goed gaat komen met de Kia.

groetjes ilona en chris

• 08 Augustus 2016 - 14:49

Van Eembeeck:

best dat je in de toekomst uit zie naar een andere wagen als je kosten begin te krijgen dan hou het niet meer op groetjes luc en christine

• 13 Augustus 2016 - 14:08

Chris:

krielaardappeltjes met marokkaanse olijfolie;
    Lekker zeg die olie! Half doorgesneden krieltjes, extra zout en knoflook en jullie olie en je vergeet zo die zorgen aan
    die rotwagen. Wasmeda zeg, ik zou zot worden. Hopelijk valt het allemaal nog wel mee, zeker de rekening.
    Ondertussen hier ook mooi weer. Mag wel eens hé. Hier een echte kwakkelzomer. We hebben ook wel mooi weer gehad hier aan onze Belgische kust gedurende onze vakantie. Nu weer jaartje wachten... en ja ik ben jaloers op jullie.
    Geniet er daar maar van he en succes met die wagen. Fingers crosssed!
    groetjes
    chris

Verslag uit: Bulgarije, Dzhulyunitsa

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.