De bloembak - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu De bloembak - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

De bloembak

Door: Eddy & Arjenne

Blijf op de hoogte en volg EDAR

05 Oktober 2016 | Bulgarije, Dzhulyunitsa

Het verhaal van de bloembak, die stiekem geen bloembak is.

In wat later onze woonkamer moet worden stond een prachtige, enorme houten bak. Vervaardigd uit één dikke boom die gedurende weken wordt uitgehold, een gat in de bodem (zoals een bad) en je hebt een druivenpers. Na de oogst worden de druiven erin gegooid en met de voeten tot moes getrappeld. Van het sap wordt dan achteraf wijn gemaakt.
Eddy kreeg het idee om daar een bloembak van te maken.

Zomer 2014. De bak wordt naar beneden gehaald. Danjo, Teodor en Eddy sleuren zich te pletter. Eens de bak op zijn plaats, MOETEN natuurlijk Danjo en Eddy de aap uithangen, zie foto.

Oktober 2014. Steph, Danjo en Eddy graven de septische put en ondertussen wordt de bak gevuld met aarde, foto.

April 2015. Na de winter, met zijn regen en sneeuw staat, door het gewicht van de natte aarde, de bak helemaal krom zoals een ton. Aan de zijkanten is hij “uit zijn voegen” getreden.

Juni, juli 2016. Reparatie van de bloembak. Deze wordt helemaal leeg geschept, wordt aan alle kanten verstevigd en er wordt een systeem aangebracht zodanig de er maar een kleine laag aarde aanwezig is. Foto’s

Eind september afgewerkt, dus, de bloemen zijn voor volgend jaar.

Lachen jullie? Eens benieuwd wat jullie allemaal gaan uitvinden om de dagen van de pensionering “zinvol” door te brengen.

• 05 Oktober 2016 - 20:22

Sue:

I guess I'll have to see it to really understand it!!!!!!!!!!

• 05 Oktober 2016 - 21:21

DANNY :

Ja leuk verhaal over de bloembak ,deed me ook wat denken aan een vikings schip en inderdaad ja in de pensionering moet je de dagen toch kunnen vullen en dat mag gerust met bloembakken zijn waarom niet ,tot de volgende edar ,groetjes :)

• 06 Oktober 2016 - 09:38

Karine:

ja dat ziet er kei knap uit jullie hebben er hard aan gewerkt maar het ruseltaat mag er zijn nu mogen de bloemen groeien groetjes eddy en arejen

• 06 Oktober 2016 - 10:10

William Willox:

Beste Arjenne & Eddy

Knap gedaan, doch je had hem beter gebruikt als bedje indien er nog kindjes zouden komen !!!

Groeten
    Imelda en William

• 06 Oktober 2016 - 21:59

Frank En Linda:

Daar ga je veel bloemen in kunnen planten ,weer een beetje tijd voorbij van het welverdiende pensioen.
    Hier is alles terug ok
    Groetjes
    Frank en Linda

• 07 Oktober 2016 - 20:15

Chris:

Hey Eddy en Arjenne
    geweldig tof om zo een dingen op te maken tot het behoud ervan voor latere generaties ook. Een tweede leven te geven.
    Recycleren en restaureren ipv naar de winkel te hollen voor nieuwe spullen in deze consumptiemaatschappij met een afvalberg tot gevolg.
    Zouden wij dat nog kunnen meemaken dat ze ons ook nog eens zo een "makeover" geven?
    Woeha
    chris

• 08 Oktober 2016 - 14:08

Christine En JP:

Dag Arjenne en Eddy,

Jullie hebben je goed bezig gehouden (hihihi)
    Het is echter heel mooi geworden Eddy.
    Veel plezier nog en tot later

Christine en JP

Verslag uit: Bulgarije, Dzhulyunitsa

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.

14 Juli 2020

Lang geleden

24 Februari 2018

Lui
EDAR

Wij zijn Eddy en Arjenne. Eddy een echte Brusselaar en Arjenne geboren en getogen in het Nederlandse Nieuwkoop. Samen willen wij onze grenzen verleggen en op reis gaan vanuit België, via Luxemburg naar Marokko, vervolgens over Luxemburg naar Bulgarije en weer terug naar Luxemburg om ons daarna opnieuw te vestigen in België. Dit avontuur zal een jaar duren. Eddy reeds met pensioen, Arjenne loopbaanonderbreking. Samen hebben wij er zin in en willen onze familie en vrienden via deze blog op de hoogte houden van onze belevenissen.

Actief sinds 16 Jan. 2016