Nieuws uit Oujda - Reisverslag uit Oujda, Marokko van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu Nieuws uit Oujda - Reisverslag uit Oujda, Marokko van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

Nieuws uit Oujda

Door: Eddy & Arjenne

Blijf op de hoogte en volg EDAR

17 Maart 2016 | Marokko, Oujda

We zijn inmiddels alweer 3 weken in Oujda. De tijd vliegt. Het is hier leuk en het weer is op een paar dagen na goed geweest.
Elke ochtend gaan we naar een bakker hier in de straat. Het is geen winkel maar een schuur waarin een grote oven staat, de bakker bakt daarin zijn brood, maar bakt ook voor de vrouwen die met hun deeg komen. Het is dus heerlijk vers en op steen gebakken. De bakker en de vrouw die hem assisteert, spreken beiden geen Frans noch Arabisch, het is dus met handen en voeten, maar we geraken er altijd uit. Hij heeft zelfs al het Belgisch en Arabisch telefoonnummer van Eddy gevraagd (je vraagt je af waarom, niks te vertellen) en heeft een foto opgehangen die we in de zomer samen maakten. Hij, zijn zoon en Eddy.
Voor 2 ronde platte Marokkaanse broden betalen we 3 dirham, ongeveer 30 cent.

Een grote vooruitgang is ook dat we een wasmachine hebben gekocht. Heerlijk om niet meer met de hand te moeten wassen.

Onlangs heeft Arjenne couscous gemaakt op zijn Marokkaans. Verse couscous gekocht in de soek. Deze moet 7x gestoomd en bewerkt worden. Dat stelt je geduld wel op de proef. Maar het was lekker. Natuurlijk had ze veel te veel gemaakt en konden we er drie dagen van eten. Volgende keer dus een beetje minder.

Eddy houdt zich vooral bezig met klussen in en rond het huis. Het terras moet een nieuwe laag “colla” krijgen. Dit is een soort bescherming tegen de vocht. Ook moeten de muren opnieuw een laagje verf. De Olijfbomen moesten gesnoeid en het onkruid weggehaald enz…. genoeg te doen en in het zonnetje is dat een leuke bezigheid.

Arjenne is met de buurvrouw en haar dochters naar de “ham(m)am” geweest. Een soort badhuis verwarmd met stoom. Er is een aparte afdeling voor de mannen en de vrouwen. Het heeft naast het baden ook een sociale functie. Een soort ontmoetingsplaats. De mensen hier vinden het geweldig, Logisch want voor velen van hen is het één keer in de week wassen met warm water wat zij thuis niet hebben. Voor ons is het leuk om eens te doen, maar er kruipt veel tijd in….en een hele middag in de stoom met 50 andere kwebbelende vrouwen die je niet of nauwelijks verstaat…. is echt wel een uitdaging.

Eddy heeft inmiddels ook onze terugreis geboekt. Normaal gezien….. vertrekken we op 22 april vanuit Nador richting Sète. We zullen dan de 25e of de 26e weer in Luxemburg zijn.

Tot later

• 17 Maart 2016 - 21:35

Ada:

Worden jullie het nog niet zat om samen op die stoel te zitten ? Zonder kussentje.
    Arjenne, jij zal wel hele verhalen hebben verteld over die badhuis. Hoevaak is Eddy daar al geweest om lekker bij te praten.
    Eddy, ja de couscous moest natuurlijk op, maar kwam het na drie dage niet je ....... uit?
    Volgens mij moet het echt leuk zijn het uitje naar de bakker!? Nou ja, als het brood maar lekker is en voor 30 cent moet je wat over hebben.
    Groetjes en een fijne tijd.

• 18 Maart 2016 - 17:10

Karin :

Wat een mooie belevenissen zeg. Genieten maar!
    Vooral in die Hamam, lekker kletsen haha
    groetjes Karin en fam

• 18 Maart 2016 - 20:54

Hannele:

Met mij is alles goed en met jullie
    Ik ben al van maandag terug aan het werk
    Het geeft niet dat je niet direcht terug stuurt
    Om mijn verjaardag te vieren heb ik een dagje verlof genomen
    Nu ben ik stok oud ben nu 36jaar grapje hoor
    En vrijdag werken volgende week maar ik moet niet

• 19 Maart 2016 - 08:25

Ilse En Carlo:

Leuk dat jullie het naar jullie zin hebben.
    Cursus gebarentaal volgen is misschien wel handig blijkbaar.

• 19 Maart 2016 - 12:28

Christine:

lieve vrienden,

ik ben blij voor jullie, met al die gezellige momenten en mooi weer, en dat jullie je niet vervelen.
    Hier nog steeds slecht weer, veel werk op STB, dat is goed voor ons. Marie-Louise Crauwels is ook terug bezig bij Dirk, het was maar voor 9 dagen maar ondertussen is het al een maand en ze ziet dat goed zitten.
    tot de volgende

• 19 Maart 2016 - 16:46

Willox Jean - Pierre:

Alles schijnt ginder naar wens te verlopen.We zullen dan aan Arjenne maar niet vragen om couscous te maken wanneer jullie terug komen ,onze tajine hebben we trouwens ook nog niet gebruikt ,maar zo blijft hij proper.
    Christine moet terug tweemaal geopereerd worden, nu aan de voeten ,alleen met haar tong heeft ze nog nooit problemen gehad ,'k zal er maar bijzetten grapje,indien ze het moest lezen.
    Het weer dat blijft hier maar grijs en grauw zoals onze bevolking.
    Zal later nog wel iets laten horen ,Christine moet maandag geopereerd worden en we moeten nog wat voorbereidingen treffen.

Groeten
    Jean -Pierre en Christine

• 27 Maart 2016 - 12:38

Hannele:

Hallo Arjen
    Hoe gaat het met jullie
    Met mij is het niet zo goed
    Mijn kat is vandaag gestorven
    Ze was 19jaar

Tags: Oujda

Verslag uit: Marokko, Oujda

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.