Acclimatiseren - Reisverslag uit Oujda, Marokko van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu Acclimatiseren - Reisverslag uit Oujda, Marokko van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

Acclimatiseren

Blijf op de hoogte en volg EDAR

30 November 2016 | Marokko, Oujda

Oujda is een leuke stad. Of het zo gaat blijven weten we niet. Telkens wanneer we terug hier zijn stellen we vast dat de stad weer eens gegroeid is. Overal komen er wijken bij, er wordt nog steeds gebouwd en zo te zien gaat dit nog jaren aanslepen. Gelukkig ligt onze buurt aan de rand van de stad en als ze hier nog willen bij bouwen zitten ze in Algerije. De kans bestaat dus dat het hier een beetje blijft zoals het nu is. Hoewel, verschillende bewoners beginnen deze keer in de hoogte bij te bouwen.
Kortom, alles is altijd in beweging.

Ondanks het feit dat we leuke buren hebben, dat we ons helemaal geaccepteerd voelen, dat dit ook “onze” buurt is, hebben we toch telkens weer een tijd van aanpassing nodig. We zitten hier tenslotte in Afrika en, ja, dat is niet Europa.
Meestal duurt dit ongeveer een week en dan voelen we ons helemaal terug thuis.
Deze keer was het een beetje anders.
Een goede raad, als je naar Afrika gaat en je weet dat je even moet aanpassen, begin dan niet onmiddellijk, de eerste dagen al, administratieve zaken te regelen. Dat wordt één grote frustratie en geloop van links naar rechts, wat maakt dat je aanpassing eronder lijdt en je het op een gegeven moment niet meer ziet zitten.
Voorbeeld: voor een bepaalde aangelegenheid verteld de beambte ons dat we drie (3), kopieën van onze paspoorten nodig hebben.
Ok, doen we, geen probleem. De dag erna zijn we terug bij het bureau, fier, met onze kopieën. Echter, er zit een andere ambtenaar en die vertelt ons dat die kopieën officieel gemaakt moeten worden met fiscale zegels en handtekeningen. We moeten naar het gemeentehuis.
Ander voorbeeld: we willen fatsoenlijk internet, dus we gaan voor ADSL. Aantrekkelijke aanbieding om de drie maand te vernieuwen. Ideaal voor ons, reizigers.
Voor een ADSL modem moet je een telefoonlijn, MAAR, om een telefoonlijn te activeren moet je bewoner zijn, moet je een verblijfsvergunning hebben. Eigenaar van een huis zijn is blijkbaar niet genoeg.
Maar wij weten ondertussen dat als je een verblijfsvergunning wil, krijg je die na de nodige paperassen en (waarschijnlijk) tijd…MAAR…eens je bewoner bent, heb je na verloop van tijd niet meer het recht om met een buitenlandse nummerplaat te rijden. Je moet je wagen dus invoeren en dat kost dan de waarde van jouw wagen, maal twee. Dus laat dan maar. We vinden wel een oplossing, later. Vb: Internet via satelliet. (iemand hier bekend mee? Laat maar weten).

Dit alles om maar te zeggen dat onze gemoedstoestand een beetje op een laag pitje stond. Gelukkig zorgen de buren en vrienden voor de nodige afleiding. De dagen dat we thuis eten, zijn zeldzaam. Eén van de dagen aten we zelfs ’s middags couscous bij één buur en ‘s avonds nog eens bij een andere buur.
We hebben al verschillende uitstappen met buren gemaakt en ook gewoon met zijn tweeën.
Aangezien we deze keer niet willen “werken”, geen schilderwerk, geen renovatie, ..niets, hebben we tijd om de omgeving rond Oujda te verkennen. Eens buiten de stad is er heel veel moois te ontdekken. Om maar iets te noemen, de weg Oujda, Touisit, Tiouli en dan Jerrada, zegt jullie waarschijnlijk niks, maar is een prachtige route. Bergen, boerderijtjes, telkens weer afwisselende landschappen.

Al die dingen zijn leuk om te doen, maar je leest het, we moeten creatief zijn om niet in verveling te vervallen, onze dagen niet op facebook te spenderen of volgepropt worden met tajine, couscous en thee. En telkens brood erbij.

Kortom, het wordt hoog tijd dat we de stad een beetje achter ons laten en vertrekken naar het Atlas gebergte. Naar “ons” dorp bij de schapen, de olijfbomen en onze vrienden ginder.
Ook, wanneer je in de, zogenaamde, moderne stad de indruk krijgt van: “We krijgen hier niks voor elkaar. Alles loopt stroef, moeilijk,” dan ga je beter naar het dorp. Daar lopen administratieve zaken en internet ook stroef, maar daar verwacht je het. Daar is het normaal en niet prioritair. Helemaal niet belangrijk.

We vertrekken aankomende zondag. Maar we hebben beslist om, voordat we naar het dorp gaan “eindelijk” eens de Sahara te gaan verkennen. De echte Parijs-Dakar Sahara, met zijn dromedarissen en…ja…zand.
Errachidia, de stad dichtbij het dorp, noemt men de poort naar de Sahara “beb el sahra”. Wel, die gaan we dus deze keer door. Naar Erfoud, Merzouga en waarschijnlijk komt daar ergens een dromedaristocht (die men hier nog steeds “kameel “noemen) bij kijken.
Dat zullen we natuurlijk later, uitgebreid vertellen.

• 30 November 2016 - 20:33

Chris:

Dag Eddy en Arjenne
    amai wat een gedoe zeg. Hadden jullie niet beter eerst een maandje naar Molenbeek geweest voor jullie vertrek om terug gewoon te geraken aan die mentaliteit? Bergbeklimmers gaan ook eerst op hoogtestage voor ze eraan beginnen. Wat een geduld hebben jullie. Ik blijf daar beter weg want dat is een eigenschap die mij totaal vreemd is.
    Van de andere kant vergaan we momenteel van de kou. Min 4 graden en zo. Tis beven hier. Dat zal ginds wel niet zo zijn. Zalig daar nu.
    Gaan jullie olijven persen of is dat al achter de rug? Ik ben spaarzaam geweest met mijn fles maar zie nu de bodem er toch van. Zal blij zijn met een nieuwe, tis topkwaliteit.
    Ik duim voor een flinke oogst dit jaar. Have fun daar in de bergen en met de saharatocht.
    Wa tahajaati min el belggikiien hoenaak.
    Chris

• 30 November 2016 - 21:47

Frank En Linda:

Dag Arjenne en Eddy,

Wij hopen dat alles in orde komt met al die paperassen , geduld is een mooie deugd .
    Geniet van al het zand dat zal er genoeg zijn denk ik.
    Hier gaat alles zijn gangetje, Frank doet het nog rustig hij werkt halve dagen en dat lukt al goed.

Groetjes
    Frank en Linda

• 01 December 2016 - 19:40

DANNY :

Hallo ,hoop dat ook alles iin orde komt met de papieren en inderdaad op ontdekkingstocht trekken is zeker leuk om daar verder alles te leren kennen , Eddy ik wist niet dat jullie op fbook zitten ,ik weet ook niet op welke naam jullie op fbook zitten ,geef het me anders door ,mij kun je vinden op fbook onder naam DANIEL MAYA ,allerbeste groetjes :)

• 01 December 2016 - 20:05

Christine En JP:

Hallo, wat een gedoe allemaal ginder hihihi. Geniet nu maar van de woestijn want die is prachtig. En ook ik gegin langzaam de bodem van mijn fles te zien hahaha.

Dikke bees

Hannele:

Mooie foto's mijn appartement is bijna af

Verslag uit: Marokko, Oujda

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.