In Dzhulyunitsa - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu In Dzhulyunitsa - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

In Dzhulyunitsa

Door: E&A

Blijf op de hoogte en volg EDAR

08 April 2017 | Bulgarije, Dzhulyunitsa

Na Duitsland overnachten we nog in Roemenië. De bedoeling is om in Roemenië in Turnu Magurele met de pont de Donau over te steken naar Nikopol, Bulgarije. Vandaar is het nog anderhalf uur rijden naar ons huis in Dzhulyunitsa. Helaas voor ons…bij de pont aangekomen, vertelt men ons dat er te veel wind staat en de pont niet vaart. We moeten door rijden naar Giurgiu, Roemenië om daar de brug naar Ruse, Bulgarije, over te steken. Bijna drie uur rijden…. Omdat het al laat is, beslissen we om in Ruse te overnachten. Tegelijk omdat we dan maandag in Ruse met onze agente afspreken om enkele documenten te ondertekenen en we geen zin hebben om ‘s avonds toe te komen en boilers beginnen aan te koppelen, elektriciteit, water, alles in paraatheid brengen.

Maandag de 20e in de namiddag, komen we dan eindelijk aan in Dzhulyunitsa. Onze lieve buurvrouw Jana heeft de stoep helemaal “bladvrij” gemaakt, het ziet er keurig netjes uit.
Ook het huis in zeer goede staat, geen vocht, geen spinnenwebben en geen ongedierte in de nieuwe (bad)kamers.

Inmiddels zijn we alweer drie weken verder en is er al wat werk verricht. De tuin is omgespit en opnieuw bezaaid met gras. Nieuwe elektriciteit gelegd in een kamer. Eerste (schuif)raam is geplaats in wat de huiskamer moet worden. Volgende week worden de rest van de ramen geleverd. Dan is het huis voor het eerst, volledig dicht!

Vanuit Marokko brengen we het idee en de tapijt mee, om een soort Berberplafond te maken. Dit is inmiddels geplaatst (zie foto) maar moet nog afgewerkt worden. Ook is er in deze kamer een trapladder geplaatst om op de zolder te kunnen.

In de tuin hebben we 4 fruitbomen, aardappelen, bonen, uien en aardbeien geplant en tomaten, sla, meloen en paprika’s gezaaid.

We hebben onze ID-kaart aangevraagd en dat is gelukt. Momenteel nog een tijdelijke maar volgende week normaal gezien onze officiële kaart.

Ondertussen hebben we een heerlijke 4 dagen doorgebracht met David, Jessica en Layna. De zoon van Eddy, zijn vriendin en haar dochter. Layna mocht haar 8e verjaardag in Bulgarije vieren.
De traditie wil dat ze dan in het dorp lekkernijen gaat uitdelen aan de bekenden. Gelukkig voor haar kent ze tot nu toe enkel Yana.

Het hout dat Arjenne vorig jaar allemaal op maat heeft gezaagd, komt goed van pas. De ochtenden en avonden zijn tamelijk fris en onze Petshka, houtkachel, doet goed dienst.

• 08 April 2017 - 21:24

Chris:

Dag Eddy en Arjenne
    gelukkig zijn jullie er dan toch geraakt na die autoperikelen. Het huis wordt mooi, daar ben ik zeker van.
    Ook multicultureel met dat berberplafond; Geimporteerd uit marokko, tof. Jullie worden zelfvoorzienend he , zo al dat eten uit jullie tuin, lekker en gezond maar vooral niet afhankelijk van derden wat betreft eten dan toch.
    Voor het huis is hulp uiteraard nu en dan noodzakelijk daar een mens niet alles kan he. T'zou ook te lang duren dan.
    Maak er het beste van, tot wanneer blijven jullie daar?
    Beste groetjes
    chris

• 09 April 2017 - 11:20

Katia (Entiris :) ):

Hallo Arjenne en Eddy

Wat fijn om te lezen dat jullie al zo ver zijn geraakt!
    Het ziet er veelbelovend uit!
    En wat een mooie natuur daar. Vast een bezoekje waard!
    Kan ik al een kamer reserveren? ;)

Geniet van jullie succes én van elkaar!

groetjes Katia

• 10 April 2017 - 23:14

DANNY :

Hallo ,leuk te horen jullie ondertussen al terug goed bent ,zo te zien en te horen vervelen jullie je niet en beter zo dan heb je toch je bezigheid ,ja inderdaad natuurlijk natuur en zo zal wel mooi zijn het seizoen zal er nu ook in bloei komen te staan ,allerbeste groetjes en tot later Danny ;)

Verslag uit: Bulgarije, Dzhulyunitsa

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.