Sahara 1 - Reisverslag uit Oulad Aïssa, Marokko van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu Sahara 1 - Reisverslag uit Oulad Aïssa, Marokko van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

Sahara 1

Door: Eddy & Arjenne

Blijf op de hoogte en volg EDAR

21 December 2016 | Marokko, Oulad Aïssa

Op zondag 4 december vertrekken we uit Oujda en na een rit van ongeveer 600 km komen we tegen de avond aan bij de “Gîte La Palmeraie”. Deze bevindt zich in Oulad Aissa, voorbij Errachidia, op de weg naar Erfoud.

Om er te geraken moesten we voorbij het dorp Aït Atmane (ons dorp) rijden. We dachten dit incognito te doen om niet teveel uitleg te moeten geven over het hoe en waarom we eerst naar de Sahara trekken.

Fout plan. Wie staat er op de weg als we voorbij rijden? Mbarek, onze vriend, en hij heeft ons gezien. Dus even abrupt gestopt, veel getoeter achter ons. Een paar woorden uitleg gegeven en terug weg. Mbarek was zo verrast dat hij, denken we, pas nadien heeft beseft wat er gebeurde.

In de Gîte worden we warm onthaald met, zoals gewoonlijk, thee, brood, olijven en daarna tajine. We spreken af met Ahmed, onze gastheer, om de volgende dag een kleine trektocht te maken, de bergen op en zo een pad volgen dat ons weer beneden brengt in de palm-oase.

Volgens Ahmed zou de tocht 3 uur duren. Natuurlijk werden het er 6. Hij had zich een beetje misrekend. De rivier in de “Palmeraie” blokkeert onze weg terug omdat er teveel water in staat. Hierdoor moeten we een serieuze omweg maken. Arjenne wordt zelfs een stukje over het water gedragen.
Het is een prachtige tocht, veel gezien en geleerd over de Berber cultuur en geschiedenis.

‘s Avond het traditionele eten, samen met de nieuwe gasten en slapen. De volgende morgen is het tijd om te vertrekken.

Het is woensdag en we rijden richting Erfoud. Daar logeren we in Kasba Tizimi. Erfoud ligt maar een 40km van Oulad Aïssa. We komen vroeg aan in het hotel en hebben zo de tijd om al eens rond te rijden. Richting Rissani en Merzouga.

In Rissani bevindt zich een toeristische route helemaal rond de stad. Smalle weg, dorpjes, mooie taferelen gedurende 18 km. Uiteindelijk komen we uit op de weg naar Merzouga. Na een tijdje zien we in de verte de Sahara, de zandduinen…indrukwekkend.

Donderdag worden we aan het hotel opgehaald door een 4x4 met chauffeur en daarbij onze gids. Al snel verlaten we de gewone weg om ons op de “pistes” (off road) te begeven. Er wordt ons van alles getoond en uitgelegd. De marmermijn, een nomadentent, pizza-berber eten, watervoorzieningskanalen.
Hierdoor zien en leren we nog meer over de Berbercultuur en het leven in de woestijn. We rijden rond het hele duingebied en tegen de avond stopt de jeep bij een herberg aan de voet van deze duinen. De chauffeur en de gids gaan leuk koffie of thee drinken en wij worden naar de hoogste duin gestuurd, te voet, om de zonsondergang te bewonderen. Onze eerste ervaring in het beklimmen van een zandduin. We begrijpen al snel dat hiervoor een tactiek moet zijn en dat je de juiste weg moet inschatten, wil je niet hopeloos wegglijden in het zand. De zonsondergang is schitterend.
In het hotel belt Eddy naar Youssef in Merzouga, die dromedaris-tochten organiseert. Afspraak wordt gemaakt.

Yes. Volgend avontuur.

• 21 December 2016 - 18:33

Frank En Linda:

Mooie foto's .
    Geniet van de reis.
    Wij gaan met de kerstdagen naar de zee daar is ook zand maar niet zoveel als bij jullie.
    Groetjes en nog prettige feestdagen
    Frank en Linda

• 21 December 2016 - 20:45

Daniel:

Ja inderdaad een zeer mooie ervaring ,zeker die zon die je ziet opkomen zeer indrukwekkend ,had al enkele fotos gezien ofbook ,mooi :)

• 21 December 2016 - 21:04

Hannele:

Is daar ook zo koud als hier .Het zijn
    Hele mooie foto

• 22 December 2016 - 07:58

Karine:

mooie foto s en knap die zonsondergang fijne feesten gewenst

• 22 December 2016 - 13:10

Christine En JP:

Dag Eddy en Arjenne, weer prachtige foto's van een ongelooflijke ervaring.
    Geniet er van en veel plezier met de feestdagen.

• 22 December 2016 - 21:36

Chris:

Amai zeg, zo weggeplukt en in de set geplaatst van Lawrence of Arabia..
    Wat mooi zeg, zoals in die films. Het speelt zich dankzij jullie mooie beschrijving af voor mijn ogen.
    Alleen....die buikdanseressen, daar hoor ik niks van maar ik zie die ook. Raar he, of heb ik ook te lang in die duinen rondgelopen. Afin, jullie maken mooi dingen mee. Er ligt nu zelfs sneeuw in de sahara. hopelijk kunnen jullie dat meemaken, dat is zowat 40 jaar geleden naar het schijnt.
    Zet jullie prachtige reis verder en geniet zo veel dat mogelijk is.
    Beste groetjes
    chris

• 24 December 2016 - 10:54

Alles is goed met mij
    En met u ook alles goed
    Ik ben gisteren met een colega
    Naar de kerststol geweest goed geamuseerd
    Ik was vergeten te vragen om naar wc
    Te gaan en de café baas achter mijn gat
    Het is niet de eerste keer dat ik dat voor heb
    Hij was niet boos kun je het niet vragen

• 24 December 2016 - 10:57

Hannele:

Ik bedoel de kerststoet in mechelen

Verslag uit: Marokko, Oulad Aïssa

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.