Voorlopig einde werken - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu Voorlopig einde werken - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

Voorlopig einde werken

Door: Eddy & Arjenne

Blijf op de hoogte en volg EDAR

13 September 2016 | Bulgarije, Dzhulyunitsa

Beeld je een exact parallellogram in. Twee schuine en twee rechten. Als dit parallellogram een kamer voorstelt en je hebt stopcontacten en alles voorzien om je bed tegen een van de schuine zijden te zetten, dan heb je twee mogelijkheden. Of je zet je bed tegen de schuine zijde en dan staat het schuin tegenover de rest van de kamer, of je zet je bed gelijk aan de rechte zijden en dan heb je één hoek van je bed tegen de muur en de andere 10 cm van de muur weg.
Deze ingewikkelde uitleg om te zeggen dat ons bed zo staat. Als je dit aan Bulgaarse werkers uitlegt, begrijpen ze helemaal niet waar het probleem zit en waarom jij er een probleem van maakt. En ja, misschien is het aan ons om onze visie, ons westers denken, nog meer achterwege te laten.

De professionele uitleg is dat alle oude huizen hier scheef gebouwd zijn. Als je begint met gyproc en rechte hoeken wilt, dan worden de kamers kleiner en kleiner. Dat is logisch. Ook wat het plafond en de vloer betreft, heb je dat probleem. Zo komt het bijvoorbeeld dat we nu een slaapkamer hebben van slechts twee meter hoog. Het was heel spannend om kasten te plaatsen, maar het is gelukt. Positief is dat het gezellig is en gemakkelijk te verwarmen.

Wat ons het meest irriteert, is dat de werkers niet overleggen. Ze doen maar en vinden van zichzelf dat ze absoluut perfect werk leveren. Je moet er dus met je neus op zitten, elke minuut van de dag. Je aandacht niet laten verzwakken, telkens halt roepen en discussiëren als er iets is dat je niet wilt of niet goed vindt.

Het voorlopig laatste gedeelte van de werken, de “corridor” (gang), gebeurt terwijl wij aan zee zijn. Dit omwille van, nog maar eens, valse beloften en foute planning. De werkers kunnen niet komen op de geplande datum en na “zwaar” overleg krijgen ze een sleutel en vertrekken wij met een ongerust hart naar zee.

De werken zijn dus voorlopig afgerond. Als we alles een beetje relativeren, dan zijn we erg tevreden over het resultaat en ons doel voor dit jaar is bereikt:

De twee kamers zijn in orde en de badkamers functioneren!

We zetten bij dit verslag weer wat foto's maar als je er meer wilt zien ga je best naar onze blog: https://eddyandarjenne.wordpress.com/
Kijk bij Archief en daar vind je al onze verslagen terug.

• 13 September 2016 - 17:39

Chris:

Dag Eddy en Arjenne
    Mooi optrekje aan het worden.
    Ik zou zot worden van die gasten. Proficiat voor jullie geduld, iets wat ik al zeker niet bezit.
    Is het daar ook zo warm? Hier geeft het zonneke van katoen. Spijtig dat we moeten werken.
    Allee met ruime zelf-te - graaiien pauzes (foefelen doen ze nog altijd), lukt het wel. Vandaag 34 graden op de afdeling. Hopelijk is de winter niet zo extreem als nu de nazomer. Dat wordt schuiven anders.
    Blijven jullie nog daar, de rest van't jaar? De herfst moet daar zéér mooi zijn.
    Beste groetjes alvast en tot schrijfs
    chris

• 13 September 2016 - 18:46

Christine En JP:

Dag allebei,

Het is al mooi geworden he. jullie moeten inderdaad véél geduld hebben, maar ik moet het jullie nageven

jullie doen dat goed !!!!

Hier is het voor de moment bakken en braden (hihihi)

groetjes en tot de volgende

xxx

Christine

• 13 September 2016 - 21:36

Sue:

anxious to see you both again!! when are you heading back to Belg? and for how long? let us know so we can make plans!!!!! xxx

• 13 September 2016 - 22:31

Daniel:

Ja zo te zien al serieuze werken gedaan ,ja die mannen doen graag hun eigen goesting kan daar van meespreken heb ook ooit in Tienen polen aan het werk gehad en moest er ook continue controle op houden ,ja maar toch al leuk :)

Verslag uit: Bulgarije, Dzhulyunitsa

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.