We blijven doorgaan - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu We blijven doorgaan - Reisverslag uit Dzhulyunitsa, Bulgarije van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

We blijven doorgaan

Door: Eddy & Arjenne

Blijf op de hoogte en volg EDAR

10 Juli 2016 | Bulgarije, Dzhulyunitsa

De groenten en het fruit zijn klaar om te oogsten. We worden gebombardeerd met vooral Krastavitsi (Komkommer), Domatti (Tomaat) en Tikvitski (Courgette). Maar ook peterselie, dille, ui, knoflook……
We drinken de laatste tijd dus heel wat gezonde Smoothies, want het zou zonde zijn, moesten we een deel van dit eten weg moeten gooien.
In het dorp staan in alle straten pruimenbomen. Die plukken we en gaan mee door de Smoothie of eten we gewoon heerlijk zo op.

De ramen zijn geplaatst, geweldig. De ploeg van Vlad is gekomen en heeft in ongeveer 3 uur tijd goed werk geleverd. Goede samenwerking.
De ramen zijn ontzettend mooi. Wat een verschil met vroeger. We zijn zeer tevreden.

Eddy werpt zich op het plafond in de kamer met de balken. Hij zet er gips tegen. Dit gaat niet van een leien dakje. Maar het lukt hem.
Eens de kamer gerenoveerd is, zullen we het verven en krijgen de balken een licht witte laklaag. Zo, dat het hout erdoor zichtbaar blijft.

Arjenne reageert zich af op de muren van de kamer, al het gips moet eraf zodat de werkmannen er Plasterboard tegen kunnen zetten. Als het gips eraf is, worden de grote stenen waarmee het huis gebouwd is zichtbaar, mooi! Geeft ons zin om het zo te laten. Doen we niet.
Ook stoomt en schuurt zij de lak van de houten deur en de deurposten. Deze zullen ook opnieuw gelakt worden in dezelfde stijl als de balken.

Ondertussen is de tuin helemaal omgeploegd. Voor een kleine bijdrage komt Emiel een jongeman uit het dorp, dit voor ons doen.
Voordien werpen wij ons al op het kapotte onkruid en trekken zoveel mogelijk uit zodat dit niet gemengd wordt met de grond. Ook verwijderen we massa’s stenen en losliggende takjes.
We beslissen om op een groot deel van de tuin gras te zaaien, een stuk vrij te houden om te gebruiken als moestuin en eventueel een paar fruitbomen te planten.

Het gras is inmiddels gezaaid. “Ryegrass”, een Engels woord dat iedereen hier gebruikt om sportgras te benoemen. Grappig om de buren zomaar dit woord in hun dagelijkse taal te horen gebruiken. Net hetzelfde met “Roundup”, radicale onkruidverdelger.
Ryegrass zaaien betekent, na het omploegen, de kluiten klein krijgen. Dit gebeurt met een betonnen paal van 2m, vastgemaakt aan een touw en over de hele tuin gesleurd door…Teodor en Eddy. Daarna harken. Daarna platrollen met een “walsapparaat“ bestaande uit een oude boiler. Jééé! Daarna terug harken, zaaien en terug walsen…en tot de vaststelling komen dat je niet genoeg zaaisel hebt. En het is weekend. Winkels dicht. Om maar te zeggen dat het gras zaaien in etappes gebeurt.

Eddy en Teodor verwijderen een stuk dak van één van de schuren, dat op instorten staat. Daarna timmeren zij opnieuw het frame om de “imitatie-pannen” op te leggen. Een hele klus. Zeker als het zo warm is. Maar erg mooi nu het hersteld is.

Inmiddels fietsen we ook al twee keer (mountainbike) in de schitterende Bulgaarse natuur. Mooie bloemen, heuvels, vrolijk fluitende vogels, hagedisjes enz.
Berg op en af. Soms een zware klim, maar dan ook weer een leuke afdaling.

Arjenne heeft werk gevonden! Aangezien het hele dorp weet dat zij Eddy zijn hoofd heeft kaal geschoren (te warm, teveel stof, cement en pleister) vroeg onze overbuurvrouw Helena of zij haar haar kon bijknippen. Dat is ondertussen gebeurd en we wachten op onze volgende klant.

Ook wachten we vol spanning op de start van de rest van de werken. Het eindelijk opknappen en afwerken van twee kamers en twee badkamers. Volgens de laatste berichten op 13 of 14 juli! Leuk verjaardagscadeau voor Arjenne die op 13 juli voor de 5Oe keer verjaart.

Op het moment van dit schrijven, zien we al een groene schijn in onze tuin en…het resultaat van het harde werken van onze mol.
Ah ja, natuurlijk moest er een mol komen om ons te pesten.

We zetten bij dit verslag weer wat foto's maar als je er meer wilt zien ga je best naar onze blog: https://eddyandarjenne.wordpress.com/
Kijk bij Archief en daar vind je al onze verslagen terug.

• 10 Juli 2016 - 15:39

Marianne:

Hallo Eddy en Arjenne,

Tjonge wat een werk hebben jullie al verricht!
    Petje af hoor.
    Zo leuk om jullie verslagen te lezen en de foto's te bekijken.
    De allereerste keer dat ik deze mail kreeg , dacht ik: wat is dat nou weer voor reclame:waarbenjij.nu? Dat gaat jullie niks aan, waar ik ben....
    Totdat ik zag dat het van jullie afkomstig was, haha.
    Nogmaals dank voor de mails en veel werkplezier gewenst.
    (je hebt eer van je werk!)

Zonnige groeten (jaja, de zon schijnt!!)
    Marianne Mook

• 10 Juli 2016 - 19:31

Elise:

Goed bezig!! Wij tellen al af...

• 10 Juli 2016 - 21:47

Frank En Linda:

Hallo,
    Het ziet al goed uit en het weer is ook beter dan hier,vandaag kunnen we niet klagen het was eens zonnig.
    Ik wens je nog een gelukkige verjaardag.

Groetjes
    Frank en Linda

• 11 Juli 2016 - 09:53

Gertrude:

Hallo Eddy en Arjenne
    Sorry hoor Eddy, maar ik hoop dat je na Bulgarije je haar weer snel laat groeien, want een goeroe in de familie lijkt me niet alles. (Ik ben ook een beetje familie dus mag het zeggen vind ik).

Maar het wordt wel erg mooi, mede dank zij jullie harde werken.
    Arjenne nog 3 dagen vanaf dat ik dit nu mail en dan hoor je bij de club van vijftigers.

Ik neem er wat lekkers op donderdag, neem aan dat jullie dat ook doen. Een smoothie van fruit en doe er wat slagroom doorheen. Wie weet smaakt het overheerlijk.

Nog veel werk en fiets plezier.
    Gertrude

• 11 Juli 2016 - 17:28

Hannele:

Ik ben blij voor jou dat je werk gevonden heeft. Voor geweek was ik in wassennaren in Nederland duindrell dat is een atrakciepark. Bijna ga ik elk jaar naar Nederland

• 12 Juli 2016 - 23:00

Kitty Woudstra:

Hallo Arjenne,

Op de valreep nog de felicitaties met je verjaardag.
    Het kan nog net.

Gezondheid en geluk gewenst en nog jaren van goed team work
    samen met Eddy.

Liefs Kitty

• 13 Juli 2016 - 18:12

Hannele:

Het was goed weer in duindrell maar de laatste dag slecht weer
    Mijn appartement is nog niet af
    Ik mis je al op het werk
    Op het werk isalles oke

• 13 Juli 2016 - 18:14

Hannele :

Gelukkige verjaardag geniet er van
    Groetjes hannele

• 15 Juli 2016 - 14:44

Hannele:

Ja Vannessa valt wel mee ik heb nog geen problemen gehad
    Werklijster heb ik gisteren bij gestaan . Als je werk doet dan zegt ze niks
    En die in Bram zijn plaats is ben ik zijn naam vergeten.
    En zondag ga ik naar Bellewaerde in ieper' groetjes hannele

• 03 Augustus 2016 - 21:38

Hallo arjen
    Mag ik iets vragen een product tegen het nagelbijten vroeger deed ik dat niet als je er was
    En nu wel ik-verteller niet hoe het komt dat ik dat doet

Verslag uit: Bulgarije, Dzhulyunitsa

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.