Muiterij aan boord - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu Muiterij aan boord - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van EDAR Willox-Schuurman - WaarBenJij.nu

Muiterij aan boord

Door: Eddy & Arjenne

Blijf op de hoogte en volg EDAR

29 April 2016 | Spanje, Barcelona

Op zaterdag worden we wakker en zien dat we vanuit Tanger richting Frankrijk varen. Tijdens de nacht hoorden we wel het een en ander, maar de stop in Tanger ging aan ons voorbij. We sliepen. De dag verloopt rustig, we zetten ons op het dek en genieten van de zon.

Zondag horen we dat er zaterdagavond tot laat relletjes en discussies zijn aan boord. Niemand van de bemanning kan namelijk vertellen wanneer we in Sète zullen aankomen. De één zegt zondagavond, een ander maandagochtend. Deze onzekerheid maakt de mensen onrustig. De aankomst stond gepland op zondagochtend 12 uur, maar door de vertragingen wordt het sowieso later. Veel mensen moeten maandag weer werken en de kinderen moeten naar school.

De geruchtenmolen draait de hele dag op volle toeren. Er wordt gezegd dat we de haven van Sète niet binnen mogen omdat de douaniers niet werken op zondag of dat de maatschappij waar we mee varen, GNV, enorme schulden heeft tegenover de haven en dus de niet binnen mag varen……
Rond 15u, zien we dat de boot omkeert en wordt er ons gemeld dat we naar Barcelona varen.
In eerste instantie vertelt men ons dat we hier stoppen zodat mensen die niet willen wachten tot maandagochtend en van de boot willen, de kans krijgen om dit te doen. Maar hoe moet dat… alle auto’s staan door elkaar en iedereen blokkeert iedereen in de “garages”?

Om 17u meren we aan maar er gebeurt niets. We zien een lege bus aankomen en politie. Er wordt gemeld dat alle passagiers die “te voet zijn”, dus geen auto bij zich hebben, het schip dienen te verlaten. We hebben geen idee of dit effectief gebeurt of niet.
Er wordt niet gecommuniceerd, niemand weet iets met zekerheid en iedereen speculeert. We spreken een vrouw die vertelt dat haar man door 14 Nederlanders is aangevallen omdat hij met zijn voertuig de trucks blokkeerde en niet wilde wijken. Ook zouden zij de ruit van zijn auto hebben ingeslagen.

Rond 20u zien we een aantal van de woestijnmastodonten van boord gaan, maar verder niemand.
Op dat moment wordt er ook gemeld dat “alle” passagiers moeten uitschepen. Dat Barcelona de eindbestemming is.

Er is grote opstand. De meesten weigeren te vertrekken omdat ze betaald hebben tot Sète en blokkeren zo degenen die wel van boord willen. Wachten, spanning, bekvechterij. Onze spullen liggen al in de auto, wij willen graag weg uit dit tumult. Barcelona ligt op 300 km van Sète, de boot vertrekt niet, dus hoe sneller we eraf zijn en rijden, hoe sneller we in ons eigen bed liggen.

Rond middernacht wordt ons gezegd dat we terug naar de cabines kunnen, dat we kunnen slapen en dat de volgende morgen de Marokkaanse en Franse ambassadeur naar het schip komen om de problemen op te lossen. Wij halen onze spullen weer uit de auto en gaan naar bed.
We slapen met een gerust hart, tot om 3u in de ochtend iemand door de gangen loopt en roept dat de wagens door de politie worden weggesleept.
In de garages zijn inderdaad een 30 tal “Guardia Civil’s” aanwezig, met schild, stok, helm en kogelvrij vest. We moeten eraf, willen of niet.

Nog een beetje geroep, drama, foto’s, filmpjes naar facebook , berichten naar twitter, maar eraf, moet iedereen.
Om 4u rijden we op de Spaanse wegen. We komen zonder problemen van de boot, door de douane en klaar. Blij dat we terug vrij zijn.
Tenslotte een heel gedoe voor 300 km verschil en 15 euro péage, maar wel tijd gewonnen. Waren we allen op zondag om 17u van boord gegaan, hadden we 10 tot 12 uur gewonnen. Zo zie je maar. Koppigheid en onbegrip. En vooral, slechte, bijna niet bestaande communicatie.

• 29 April 2016 - 19:50

Willox Jean - Pierre:

Altijd spanning gegarandeerd met jullie .Na zovele verhalen misschien eens nadenken over het schrijven van een boek . De lotgevallen van twee witte Marokkaantjes of zoiets.Indien je maar gezond blijft ,de rest kun je allemaal later navertellen aan de kleinkinderen.
    Al dat gehos op de boot houd je dan weer fit ,veel bewegen is goed voor een gepensioneerde.
    En wat is de planning voor de volgende weken ?

Groeten

Christine en j.p

• 29 April 2016 - 19:54

Kitty Woudstra:

Wat een gedoe. Het ging allemaal niet bepaald van een leien dakje.
    Maar gelukkig toch zonder verdere problemen op tijd voor de verjaardag van Esther.
    Daarna tijd genoeg tijd om bij te komen in jullie chalet voordat jullie
    aan de reis naar Bulgarije gaan beginnen.
    Het wordt een jaar vol belevenissen.

Groetjes,
    Kitty

• 29 April 2016 - 20:26

Gertrude:

Je moet er een boek over gaan schrijven Eddy. Dan wordt het een spannende Thriller.
    Wie weet met de belevenissen in Bulgarije erbij?

Maar hoewel het voor jullie best af en toe spannend is geweest, genieten wij van de mooie verhalen, waar dan tenslotte de uitkomst en goede afloop van bekend zijn.

• 29 April 2016 - 23:08

Hilde En Olivier:

Amai, wat een avontuur...
    Steeds welkom voor gourmet, met een natje (regen)
    xxx het getuigenduo

• 30 April 2016 - 11:52

DANNY :

Ja inderdaad Eddy een heel avontuur ben ook ooit in Tanger geweest ,ben er toen drie maanden moeten verblijven ,kan het me gerust voorstellen ,voor mij was dat toen de hel van Tanger ,zou er persoonlijk ook nooit meer naartoe gaan . Inderdaad je kunt later over je reisverslag een boek schrijven zou wel leuk zijn :)

• 30 April 2016 - 16:24

Hannele:

Hallo Arjen
    Oei even was het niet plezant voor jullie
    Ik ben blij dat jullie ook een beetje zon hebben gehad
    ik vond het ook een beetje spannend dat ik dit las
    Volgende week gaat de zon goed schijnen in belgie

• 03 Mei 2016 - 09:04

Anne:

Tips mis je hart heel hard en wat moet ik doen ik wil graag een hobby Van anne

• 09 Mei 2016 - 11:37

Chris Wolfs:

Amai wat een gedoe zeg; bijna zo erg als mijn trip naar Porto in de gietende regen daar gedurende 4 van de 5 dagen, terwijl het hier marokkaanse temperaturen waren en zijn ondertussen.
    Dikke pech gehad.
    Beste groetjes
    chris

• 16 Juli 2016 - 23:15

Desiré Mellaerts:

Dag Eddy,

Alles ok , je bent al in Bulgarij zie ik, de muiterij is niks hoor , elk jaar hetzelfde , eerst betalen en dan veranderen ze van alles zonder te verwittigen of te vergoeden... oh ja, Gandhi heeft per ongeluk een foto van hem op je account gepost... :)
    We zijn in alle geval blij te horen dat alles goed gaat met jullie...we missen onze goede buren.

Veel vakantiegenot en tot later.

Mustafa en Darifa

Verslag uit: Spanje, Barcelona

OP REIS

Op 1 febuari 2016 begint het avontuur waar we al lang naar uitkijken. We gaan op reis. En.... niet zomaar een reis.
Onze hoofdbestemming is Bulgarije. Daar, in Dzhulyunitsa, in het midden van het land, op 7 km van de Donau, gaan we proberen om van ons huis een mooi plekje te maken. (www.eddyanarjenne.wordpress.com).
Maar omdat het er op dit moment erg koud is en wij daar geen verwarming hebben, maken we een omweg. Onze eerste halte is Luxemburg, waar we in onze chalet verblijven tot de 18e februari 2016. Eddy wordt namelijk voor de 6e keer opa en zijn kleinzoon wordt verwacht rond 5 februari 2016. Omdat we dit niet willen missen, blijven we in de buurt van België.

Op 18 februari 2016 vertrekken we vanuit Luxemburg naar Sète, Frankrijk, waar we 2 dagen verblijven om daar op 20 februari 2016 om 10 uur 's morgens de boot te nemen naar Marokko. Op 21 februari 2016 om 15 uur arriveren we in Nador, Marokko. Vandaar uit is het nog 2 uur rijden naar ons huis in Oujda waar we 2 maanden zullen verblijven.

De stad Oujda ligt in een strategische gebied in het noordoosten van Marokko, niet ver van Spanje en de Algerijnse grens. Door de ligging heeft de stad een mengeling van Arabische en Europese invloeden ondergaan.
De stad is de hoofdstad van het noordoostelijke deel van Marokko - het Oriëntaalse deel - en ligt ongeveer op 15 km afstand van Algerije en 60 km afstand van de Middellandse Zee. De atmosfeer in Oujda is die van een grote Marokkaanse stad, echter zonder alle drukte en stress van de typische toeristische steden, maar met een ontspannen en levendig karakter.
(www.marokko-info.nl/oujda) (www.oujdacity.net)

Halverwege april 2016 zullen we onze terugreis aanvangen. Exacte datum zullen we nog laten weten. Dan reizen we via Luxemburg, waar we één of twee weken zullen zijn, naar onze bestemming in Bulgarije.